Kuorma-auton lämmitys korkilla


Korkki on kestävä, hengittävä, hyönteisten kestävä, palonkestävä, homeenkestävä ja uusiutuva luonnonvara. Miksei siis myös ajoneuvojen eristeenä? Saksalainen pariskunta esitti itselleen saman kysymyksen 3 vuotta sitten ja päätti toteuttaa ideansa. Hän kuvaili koko prosessia blogissaan https://nebendemweg.de/.

Korkkia käytettiin eristemateriaalina ensin historiallisissa laivojen puurungoissa. Aiemmin korkkimateriaalia käytettiin matkailuautoissa ja pakettiautoissa, mutta se ei ollut tärkein eristemateriaali, joten idea saksalaisesta pariskunnasta on suunnannäyttäjä. He käyttivät kontaktiliimaa saadakseen korkin kestämään kaiken ajoneuvon tärinän.

Kuorma-auton lattian korkkilevyt kestävät jopa kävelyä likaisilla kengillä useiden maalikerrosten jälkeen. Korkkieristys pysyy hengittävänä, joten lämpökondensaatioriskiä ei ole.

Korkin lämmönjohtavuus oli ratkaiseva oikean korkkityypin valinnassa. Vaihteesta riippuen se on 0,04 – 0,06 W / (m • K). Tämä yksikkö tarkoittaa wattia metriä kohti ja kelviniä. Pienempi arvo tarkoittaa siten huonompaa lämmönjohtavuutta ja siten parempaa eristystä. Vähintään 20 mm paksuisia muoveja käytetään eristeenä tutkimusajoneuvojen rakentamisessa.


Korkki on kestävä, hengittävä, hyönteisten kestävä, palonkestävä, homeenkestävä ja uusiutuva luonnonvara. Miksei siis myös ajoneuvojen eristeenä? Saksalainen pariskunta esitti itselleen saman kysymyksen 3 vuotta sitten ja päätti toteuttaa ideansa. Hän kuvaili koko prosessia blogissaan https://nebendemweg.de/.

Korkkia käytettiin eristemateriaalina ensin historiallisissa laivojen puurungoissa. Aiemmin korkkimateriaalia käytettiin matkailuautoissa ja pakettiautoissa, mutta se ei ollut tärkein eristemateriaali, joten idea saksalaisesta pariskunnasta on suunnannäyttäjä. He käyttivät kontaktiliimaa saadakseen korkin kestämään kaiken ajoneuvon tärinän.

Kuorma-auton lattian korkkilevyt kestävät jopa kävelyä likaisilla kengillä useiden maalikerrosten jälkeen. Korkkieristys pysyy hengittävänä, joten lämpökondensaatioriskiä ei ole.

Korkin lämmönjohtavuus oli ratkaiseva oikean korkkityypin valinnassa. Vaihteesta riippuen se on 0,04 – 0,06 W / (m • K). Tämä yksikkö tarkoittaa wattia metriä kohti ja kelviniä. Pienempi arvo tarkoittaa siten huonompaa lämmönjohtavuutta ja siten parempaa eristystä. Vähintään 20 mm paksuisia muoveja käytetään eristeenä tutkimusajoneuvojen rakentamisessa.


Kuten korkkia asetettaessa lattiapäällysteeksi, juuri liimattuja paneeleja on silti lyötävä valkoisella kumivasaralla (mustat lehdet tahrat). Kontaktiliimoilla tartuntavoima ei ole sitä suurempi mitä enemmän liimaa levitetään, vaan se riippuu paineesta. Tärkeää oli myös sovittaa ja asentaa korkkipaneelit samassa lämpötilassa. Korkin voi maalata, mutta tarvittiin kaksi maalikerrosta ennen kuin väri peitti korkin tasaisesti. Bostik-tiivistetulppaa voidaan käyttää paneelien välisissä liitoksissa. Tämä massa on paljon helpompi murtaa halkeamia.

Muut saksalaiset matkailijat kertovat, että heidän matkallaan Vähä-Aasiaan ei ollut ongelmia korkkieristyksen kanssa. Yli 40 °C:n sisälämpötilasta -11 °C:seen talviretken aikana lämpö tai kylmä ei vahingoita korkkilevyjen kiinnitystä. Erilaiset kohoumat eivät vaikuttaneet kiinnittyneen korkin kestävyyteen. Puhdistuksen kannalta korkkipinnat ovat helppohoitoisia.

Varsinkin seinillä, joissa korkkimaalin alla on vielä maalia, lika oli helppo pyyhkiä pois. Vain silloin, kun lakka levitetään paljaalle korkille, on parempi käyttää kolmea lakkakerrosta kahden sijasta. Eristys suojasi luotettavasti ulkopuolelta tulevalta kylmältä. Käytännössä korkki erottui luvatusti kimmoisuudellaan, home- ja tuholaiskestävyydellä, hyvällä lämmön- ja äänieristyksellä, kestävyydellä ja hyvällä sisäilmalla.


Vastaa

X
Tilaa Korkkinäytteitä